روش‌های آسان تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی از جمله لوازمی است که بیشترین میزان استفاده را در منزل دارد. همه ما روزانه چندین بار ممکن است بدون اینکه مشکلی پیش بیاید از آن استفاده کنیم. اما زمانی که نقصی در ماشین ظرفشویی بوجود بیاید تازه متوجه می‌شویم در چه دردسر بزرگی افتاده‌ایم و چقدر به وجود آن عادت کرده‌ایم! در آچاره برای راحتی شما روند تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی را تسهیل کرده‌ایم و می‌توانید در چند دقیقه سفارش خود را ثبت کنید و فردی را از بین تعمیرکاران ماهر ما انتخاب کنید. البته در ادامه این مقاله نکات مفیدی درباره تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی ارائه شده است که به کمک آن می‌توانید خودتان بخش زیادی از تعمیر ماشین ظرفشویی را انجام دهید.

طرز کار ماشین ظرفشویی چگونه است؟

قبل از اینکه به نحوه تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی بپردازیم، خوب است بدانیم این دستگاه چگونه کار می‌کند. پس از انتخاب و استارتِ چرخه شستشوی مورد نظر، المنت حرارتی ماشین ظرفشویی دمای آب را تا 60 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌دهد. بازوی اسپری دستگاه همزمان با توزیع شوینده، آب را با فشار روی ظرف‌ها می‌ریزد. در نهایت و بعد از  اتمام شستشوی دوم، المنت حرارتی برای خشک شدن ظروف مجددا حرارت تولید می‌کند. اغلب مشکلات ماشین ظرفشویی مربوط به عملکردهای اصلی است و با چند ابزار ساده می‌توان سراغ تعمیر ماشین ظرفشویی و حل مشکل رفت.

بررسی‌های اولیه در تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی

در صورت کار نکردن ماشین ظرفشویی بهتر است ابتدا این 4 مورد را بررسی کنید و سپس در صورت وجود مشکل به تعمیر ماشین ظرفشویی بپردازید:

مرحله اول: مطمئن شوید که جریان برق در ماشین ظرفشویی جاری است. اگر دستگاه به پریز متصل است با رعایت ایمنی، سیم، دوشاخه و پریز را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید. همچنین، سوئیچ کنترل‌کننده پریز را بررسی کنید تا مطمئن شوید روشن است. اکثر ماشین‌های ظرفشویی مستقیماً به مدار متصل می‌شوند. پنل ورودی را از نظر خراب بودن فیوز یا قطع‌کننده مدار بررسی کنید. اگر سال ساخت خانه‌تان قدیمی‌تر است، ممکن است ماشین ظرفشویی به پنل ورودی جداگانه‌ای متصل شود. در این پنل به دنبال یک فیوز یا قطع‌کننده سوخته باشید و آن را اصلاح کنید.

مرحله دوم: اگر مدار برق دارد و پریز دیواری توسط سوییچ کنترل می‌شود، احتمالا مشکل از سوییچ است. سوییچ را با مولتی‌متر بررسی کنید. درپوش سوییچ را بردارید و یک سر مولتی‌متر را روی یک پایانه و سری دیگر را روی پایانه دیگر قرار دهید. اگر لامپ چک روشن شد، سوییچ کار می‌کند. اگر روشن نشد به معنی خراب بودن آن است. در این حالت باید سوییچ را تعویض کنید.

مرحله سوم: اطمینان حاصل کنید که درب ماشین ظرفشویی محکم بسته و قفل شده است. تا زمانی که درب به درستی بسته نشود ماشین ظرفشویی کار نمی‌کند.

مرحله چهارم: مطمئن شوید که آبگرمکن روشن است و دمای آن به اندازه کافی بالا است. خرابی آبگرمکن می‌تواند جریان آب ورودی ماشین ظرفشویی را متوقف کند. آب گرم را در سینک آشپزخانه یا دستشویی تست کنید. اگر مشکلی ندارد و آب گرم است احتمالا ایراد از آبگرمکن نیست و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی دارید.

بررسی‌های اولیه در تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی

اگر با وجود بررسی این 4 مورد همچنان مشکل برطرف نشد وقت آن است که به سراغ نکات اساسی تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی بروید.

ابزار مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی

  • انواع پیچ‌گوشتی
  • سشوار
  • آب و صابون
  • اسفنج
  • سرکه
  • نوار تفلون
  • انبر کلاغی
  • ست کامل انواع آچار

احتیاط: از آنجایی که ماشین ظرفشویی به هر دو سیستم لوله کشی و برق متصل است، هنگام اقدام به تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی باید الزامات ایمنی هر دو سیستم را در نظر بگیرید. قبل از انجام هر کاری روی ماشین ظرفشویی، مطمئن شوید که از پریز برق جدا شده یا برق دستگاه خاموش است. راه ورود آب را نیز از مجرای اصلی بسته و قطع کنید.

ابزار مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی

انواع مشکلات ماشین ظرفشویی و نحوه تعمیر آن‌ها

سرریز آب ماشین ظرفشویی

قطعه‌ تشت مانندی در ماشین ظرفشویی وجود دارد که شناور موجود در آن مانع از سرریز آب در زمان پر شدن این ظرف می‌شود. در صورتی که شناور یا سوییچ مخصوص پر شدن ظرف دچار مشکل شود، آب اضافی جمع شده از زیر ماشین ظرفشویی سرریز می‌کند. جهت رفع این مشکل:

  • شناور را تعمیر کنید: شناور را چندبار با دستتان بالا پایین کنید تا اگر در قسمتی گیر کرده بود رها شود. این قطعه جهت عملکرد مناسب باید آزادانه حرکت کند تا بتواند سوییچ مخصوص ارسال سیگنال را در زمان پر شدن ظرف فعال کند. اگر این اتفاق رخ نمی‌دهد و یا شناور آسیب دیده است باید آن را تعویض کنید.
  • سوییچ زیر شناور را بررسی کنید: پس از اینکه فشار شناور، سوییچ را فعال کرد، این قطعه برق شیر ورودی آب را قطع کرده و به این شکل مانع از سرریز آب می‌شود. شناور را بلند کرده و به صدای آن با دقت گوش کنید. اگر صدای کلیک آهنی محکمی به گوشتان خورد به این معنی است که احتمالا سوییچ به خوبی کار می‌کند. در غیر این صورت باید قطعه را تعویض کنید.
  • سوییچ شناور را تعویض کنید: پس از قطع کردن برق دستگاه، سوییچ را پیدا کرده و آن را جدا کنید. جداسازی سوییچ قبلی و وصل کردن نوع جدید بسیار ساده است؛ تنها با یک ضربه محکم می‌توانید سوییچ جدید را وصل کنید.

نکته: محل دسترسی به سوییچ شناور در مدل‌های مختلف متفاوت است. برای پیدا کردن محل درست آن از دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی‌تان کمک بگیرید.

خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی در محل

 

چکه کردن آب از درب ماشین ظرفشویی

اگر آب از زیر یا اطراف درب ماشین ظرفشویی‌تان چکه می‌کند، به احتمال زیاد مشکل به خرابی و پارگی لاستیک دور درب ماشین برمی‌گردد. این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی لاستیک و یا مشکلات مرتبط با سرریز شدن که قبل‌تر به آن اشاره شد باشد. جهت تعمیر ماشین ظرفشویی:

  • درب را از نظر وجود گرفتگی یا مسدود شدن بررسی کنید: اگر چکه کردن آب به‌طور غیرمنظم و ناگهانی اتفاق می‌افتد احتمالا به این دلیل است که ظروف را به‌درستی داخل ماشین قرار ندادید. قرار دادن ظروف بزرگ‌تر در قفسه‌های پایین و نزدیک کناره‌ها مانع از درست بسته شدن درب ماشین می‌شود. بهتر است ظروف بزرگ را در قسمت عقب قفسه‌ها و با بیشترین فاصله از درب قرار دهید.
  • لاستیک دور درب را جدا کرده و تمیز کنید: لاستیک را جدا کرده با ترکیب ملایمی از مایع ظرفشویی و آب تمیز کنید. محل لاستیک را نیز تمیز کنید و آن را مجددا جا بیاندازید. اگر همچنان با مشکل چکه کردن آب مواجه شدید باید لاستیک را تعویض کنید.
  • تعویض لاستیک درب: برای وصل کردن لاستیک جدید می‌توانید به کمک سشوار آن را کمی باز و صاف‌ کنید. معمولا لاستیک‌ها به دلیل قرار داشتن در بسته‌بندی، تا خورده و از شکل افتاده هستند و نصبشان در این حالت سخت است.

چکه کردن آب از درب ماشین ظرفشویی

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

تخلیه نشدن یا به آرامی تخلیه شدن آب از ماشین ظرفشویی معمولا به علت وجود یک مانع در مسیر تخلیه است که می‌توانید دستی آن را برطرف کنید. جهت تعمیر ماشین ظرفشویی:

  • سینک و لوله تخلیه را چک کنید: از آنجایی که سینک و ماشین ظرفشویی شما هردو یک سیستم تخلیه دارند، ابتدا سینک آشپزخانه را بررسی کنید. اگر مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی به دلیل رسوب‌گرفتگی باشد احتمالا سینک‌ هم با همین مشکل مواجه است. لوله تخلیه ماشین ظرفشویی قرار گرفته در زیر سینک را از نظر وجود پیچ خوردگی بررسی کنید. این لوله باید انحناهای ملایمی داشته باشد تا تخلیه به درستی صورت بگیرد. وجود پیچ خوردگی‌های شدید مانع از تخلیه درست آب می‌شود.
  • فیلتر تخلیه را بررسی و تمیز کنید: فیلتر تخلیه قرار گرفته در زیر ماشین ظرفشویی را از نظر وجود باقی‌ مانده مواد غذایی و آشغال‌ها چک کرده و قطعات بزرگ گیر کرده در آن را خارج کنید (به‌هیچ عنوان این مواد را به داخل فیلتر فشار ندهید). اگر آشغال‌های بزرگ روی فیلتر دیده نمی‌شود توری آن را جدا کرده و آشغال‌های داخل آن را تمیز کنید.
  • لوله تخلیه را خالی کنید: ماشین ظرفشویی را از برق بکشید. لوله تخلیه پلاستیکی متصل به قسمت پشت ماشین ظرفشویی را جدا کرده و درون آن فوت کنید، اگر هوا به راحتی در آن جریان پیدا نکرد به این معنی است که لوله دچار گرفتگی شده است. لوله را روی سینک گرفته و آشغال و گرفتگی داخل آن را با فشار آب تخلیه کنید. اگر تخلیه همچنان انجام نشد و یا لوله آسیب دیده بود نیاز به تعویض آن و نصب یک لوله جدید دارید.

تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

اگر بعد از یک دور شستشوی کامل همچنان با ظروف خشک و باقی مانده غذا روی آن‌ها مواجه شدید نیازی به تعویض ماشین ظرفشویی ندارید. این مشکل را می‌توانید خودتان در چند مرحله رفع کنید.

  • بازوهای اسپری را تمیز کنید: گاهی به دلیل رسوب موجود در آب، این بازوها دچار گرفتگی می‌شوند. برای حل این مشکل بازوها را از ماشین جدا کرده و بگذارید داخل سرکه خیس بخورند تا رسوب داخلشان از بین برود.
  •  دریچه ورودی را تعویض کنید: پنل دسترسی و لوله آب متصل به دریچه ورودی را جدا کنید. با یک انبردست اتصالات برنجی را جدا کنید. سپس براکت سوپاپ و در نهایت مهار الکتریکی را جدا کنید. دریچه جدید را وصل کرده و مجددا پنل دسترسی را متصل کنید.

تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

المنت حرارتی در قسمت پایینی ماشین ظرفشویی وظیفه خشک کردن ظروف را بر عهده دارد. پس در صورتی که بعد از یک چرخه شستشوی کامل با ظروف خیس مواجه شدید باید ابتدا این قطعه را بررسی کنید.

  • المنت حرارتی را قطع کنید: ماشین ظرفشویی را از برق کشیده و المنت حرارتی را جدا کرده و خارج کنید تا به فضای پشت آن دسترسی داشته باشید. دو سیم متصل به پایانه‌های المنت حرارتی در پشت ماشین ظرفشویی را پیدا کنید. به کمک یک پیچ‌گوشتی دوسو به آرامی سیم‌ها را دربیاورید. سیم‌ها را روی زمین گذاشته و حواستان به موقعیت قرارگیری (چپ یا راست بودن) آن‌ها باشد. به وسیله آچار دو مهره نگه دارنده پلاستیک را باز کنید.
  • المنت حرارتی را خارج کنید: درب ماشین را باز کرده، قفسه پایینی را خارج کنید و المنت حرارتی را بیرون بیاورید. از آنجایی که در مرحله قبل اتصالات را شل کردید تنها با کشیدن المنت به سمت بیرون می‌توانید آن را به راحتی خارج کنید.
  • المنت حرارتی را تعویض کنید: نحوه تعویض المنت حرارتی درست برعکس مراحلی است که تا اینجا انجام دادید. پس از قرار دادن المنت جدید، مهره‌های نگه دارنده در پشت ماشین ظرفشویی را سفت کرده و سپس سیم‌ها را متصل کنید. از محکم شدن مهره‌های نگه دارنده اطمینان حاصل کنید تا به مرور دچار ترک خوردگی نشوند.

خرابی موتور ماشین ظرفشویی

اگر تایمر ماشین ظرفشویی فعال است و دستگاه برق دارد اما در عملکرد آن مشکلی وجود دارد، احتمالا موتور آن دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر دارد. اگر اختلال در عملکرد ماشین ظرفشویی مربوط به خرابی موتور آن است حتما از فرد متخصص کمک گرفته و خودتان اقدام به تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی نکنید. در آچاره تعمیرکاران ماهری وجود دارند که آماده ارائه خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی در محل هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا