تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس درگوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ

موبایللوازم دیجیتال

در یک دهه اخیر سامسونگ نوآوری‌های جذابی را با موبایل‌های پرچم‌دار خود به بازار معرفی کرده است. این شرکت، معمولاً دو نوع مختلف از یک مدل را به بازارهای مختلف عرضه می‌کند. تا به حال فکر کرده‌اید که چرا این‌طور است؟ چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در پردازنده‌های اسنپ دراگون و اگزینوس وجود دارد؟ پردازنده اسنپ دراگون بهتر است یا اگزینوس؟ در این نوشتار به تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس چیست؟

سامسونگ، غول گوشی‌های هوشمند کره‌ای از زمان عرضه گلکسی اس 2 دو نسخه متمایز از دستگاه‌های پرچم‌دار خود را با پردازنده‌های متفاوت به بازار عرضه کرده است. در این گوشی یکی از این نسخه‌ها بر اساس پردازنده Exynos پرچم‌دار سامسونگ بود در حالی که در نسخه دیگر، از پردازنده سری 8 پرچم‌دار کوالکام استفاده می‌شد. این رویه تا به امروز ادامه یافته است و در سال 2021، سامسونگ نسخه‌های Exynos 2100 و Snapdragon 888 را همراه جدیدترین سری گلکسی S21 خود وارد بازار کرد.

بعد از بازبینی‌های جنجالی، جدیدترین و بهترین سری گلکسی اس 21 سامسونگ وارد بازار شد. مزایای فراوان از جمله طراحی بروز و دوربین‌های ارتقا یافته با عملکرد بالا، محبوبیت این نسخه جدید را چند برابر کرده است. مانند هر سال، این گوشی هوشمند، در دو نوع عرضه می‌شود. این دو مدل، تقریباً یکسان هستند، به جز یک تفاوت اصلی، یعنی انتخاب بین پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس. بازارهای آمریکای شمالی و کره جنوبی به سامسونگ گلگسی S21 Ultra با اسنپدراگون 888 دسترسی دارند و بقیه دنیا با نسخه Exynos 2100.

تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس چیست؟

تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس

چرا سامسونگ از دو SoC روی یک مدل استفاده می‌کند؟

صادقانه بگوییم که سامسونگ، هنوز هم دلیل این موضوع را فاش نکرده است. با این حال، چندین حدس و گمان در این مورد وجود دارد که چند مورد از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یکی از دلایلی که باعث شد سامسونگ در روزهای اولیه تولید گوشی‌های اندرویدی، این مسیر را انتخاب کند این بود که چیپست‌های اگزینوس سامسونگ دارای مودم‌هایی بودند که پشتیبانی گسترده‌تری از شبکه‌های GSM و LTE مورد استفاده در کشورهای اروپایی و آسیایی ارائه می‌کردند. از سوی دیگر، پردازنده‌های کوالکام با مودم‌هایی عرضه شدند که طیف وسیعی از باندها را ارائه کرده و در عین حال، از شبکه‌های CDMA در ایالات متحده نیز پشتیبانی می‌کردند. استفاده از دو پردازنده مختلف برای سامسونگ آسان‌تر بود، زیرا عملکرد تقریباً مشابهی داشتند و پشتیبانی شبکه بهتری را برای بازارهای خاص ارائه می‌دادند.

دلیل دیگر، مستقیماً به اقتصاد و هزینه تمام شده برای گوشی مربوط است. حتی اگر سامسونگ، پردازنده‌های Exynos خود را از زیرمجموعه‌های خود خریداری کند، باز هم، تهیه (system-on-a-chip) SoC داخلی همیشه ارزان‌تر از خرید آن از سایر شرکت‌هاست. علاوه بر این، کوالکام تا حدودی در بخش SoC، دارای درجه بالایی از انحصار است و افزایش قیمت آن می‌تواند نتیجه موقعیت خوب آن در بازار باشد. این یکی از دلایلی است که با وجود رفع مشکل GSM/CDMA سامسونگ، هنوز هم به سیاست خود مبنی بر داشتن دو نوع از گوشی‌های مشابه با پردازنده‌های مختلف، ادامه می‌دهد. با این اوصاف، فروش انواع Exynos گوشی‌های پرچم‌دار، برای سامسونگ اقتصادی‌تر خواهد بود.

چرا سامسونگ از دو SoC روی یک مدل استفاده می‌کند؟

در این جا، بحث دیگری در رابطه با زنجیره تأمین به وجود می‌آید. سامسونگ، از نظر حجم تولید از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان به شمار می‌آید. بدیهی است که ساخت تراشه‌هایی مطلوب برای برآورده کردن خواسته‌های غولی چون سامسونگ کار ساده‌ای نیست. بنابراین اگر مشکلاتی در کوالکام به وجود آید، سامسونگ می‌تواند وارد عمل شده و بازار را با تراشه‌های اگزینوس مجهز کند.

در ادامه بحث تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس، دو مدل گوشی را از نظر برخی معیارها در مقابل یکدیگر قرار می‌دهیم تا نحوه عملکرد این دو نسخه را بیشتر بشناسیم. مطالبی که در ادامه می‌آیند، تجزیه و تحلیل Android Authority مربوط به تستSamsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon در مقابل Exynos خواهد بود.

تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 چیست؟

هر دو چیپست پرچم‌دار 2021، از بسیاری از جهات با هم شباهت دارند. از فرآیند تولید 5 نانومتری EUV تا استفاده از جدیدترین هسته‌های CPU Arm Cortex و همچنین مودم‌های 5G یکپارچه. اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 بسیار شبیه به هم هستند. هر دو از هسته اصلی Cortex X1 استفاده می‌کنند، اسنپدراگون 888 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، و Exynos 2100 کمی بالاتر با فرکانس 2.9 گیگاهرتز. همچنین چهار هسته Cortex A55 از فعالیت‌های پس زمینه حمایت می‌کند. این هسته‌ها، در اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 به ترتیب 1.8 گیگاهرتز و 2.2 گیگاهرتز دارند.

تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس کلگسی S21 Ultra

با مقایسه عادلانه بین این دو نوع گوشی مشخص می‌شود که هر دو مدل اسنپدراگون و اگزینوس سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا در رزولوشن Full HD یکسان هستند. با این حال گزینه نرخ فریم تطبیقی، در هر دو ​​فعال شده و می‌تواند نرخ فریم را تا 120 هرتز افزایش دهد.

تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس کلگسی S21 Ultra

با توجه به طراحی CPU مشابه اما سرعت بیشتر فرکانس، Exynos 2100 از اسنپدراگون 888 سریع‌تر است. مزیت پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 888 در معیار 3DMark مربوط به GPU آشکار می‌شود. با این حال، امسال شاهد شکاف عملکرد بسیار کمتری نسبت به اسنپدراگون 865 سال گذشته و اگزینوس 990 بوده‌ایم.

تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس کلگسی S21 از نظر سرعت G

با گذر از معیارهای کلاسیک، به تست سرعت G خواهیم پرداخت. بطور خلاصه می‌توان گفت که تست سرعت G بهترین ابزارهای معیار موجود را در هم ادغام کرده و هرگونه احتمال تبعیض را از بین می‌برد. برای شروع کار، این دو گوشی را با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم به طور متوسط ​​در 10 اجرا چگونه عمل می‌کنند.

نسخه Snapdragon 888 تست را در 36.23 ثانیه کامل می‌کند. اما سامسونگ گلگسی S21 Ultra مجهز به Exynos 2100 یک ثانیه بیشتر طول می‌کشد تا تست CPU را تکمیل کند. این موضوع نشان می‌دهد که عملکرد پایدار درExynos 2100 کاهش سریع‌تری نسبت به Snapdragon 888 دارد.

تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس کلگسی S21 از نظر سرعت G

مقایسه اسنپدراگون و اگزینوس کلگسی  S21 Ultra از نظر استقامت

تست استقامت G، قدیمی‌ترین معیار برای سنجش گوشی‌های هوشمند است. این تست CPU و GPU را تا از شارژ 100٪ تا زمان اتمام باتری تست می‌کند. با نگاهی به داده‌ها، می‌بینیم که سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا مجهز به اسنپدراگون 888، به طور قابل توجهی، سریع‌تر از مدل اگزینوس 2100 است. با این حال، می‌بینیم که اسنپدراگون 888 عملکرد ثابت‌تری را در طول این معیار ارائه می‌کند.

در نهایت با توجه به استقامت باتری، می‌بینیم که عملکرد بالاتر، شارژدهی کمتر باتری را برای Galaxy S21 Ultra مجهز به اسنپدراگون 888 به همراه دارد. با این حال، نسخه اسنپدراگون 888، 199 دقیقه دوام می‌آورد که 27 دقیقه کمتر از نسخه اگزینوس است.

مقایسه اسنپدراگون و اگزینوس کلگسی  S21 Ultra از نظر استقامت

کدام نوع کلگسی S21 Ultra سریع‌تر است؟

سامسونگ امسال با چیپست Exynos 2100 پیشرفت‌های بزرگی داشته است. اگرچه هنوز کندتر از اسنپدراگون 888 است، اما تفاوت عملکردی بین این دو چیپست، به اندازه مدل‌های قبلی خیلی زیاد نیست. عملکرد CPU در هر دو مدل، تا حد زیادی نزدیک به هم است. اگر علاقه زیادی به بازی کردن با گوشی دارید، نسخه اسنپدراگون برای شما بهتر است.

با توجه به اینکه سامسونگ مجوز فناوری Radeon AMD را برای بهبود بازی GPU به دست آورده، در تولید نسل بعدی چیپست های اگزینوس، باید برای مطابقت با کوالکام تمهیدات جدی اندیشیده شود. با این حال، اگر به دنبال بهترین عملکرد هستید، گلکسی اس 21 اولترا با اسنپدراگون 888 همان چیزی است که می‌خواهید.

کدام نوع کلگسی S21 Ultra سریع‌تر است؟

اسنپدراگون یا اگزینوس کدام بهتر است؟

شاید بسیاری از شما، این واقعیت را بدانید که در چند سال گذشته، چیپست های پرچم‌دار اسنپدراگون تقریباً از هر نظر برتر از همتایان اگزینوس خود بوده‌اند. این تفاوت در سال 2020 به قدری فاحش بود که کاربران اگزینوس سامسونگ به این شرکت اولتیماتوم دادند که یا این مشکل را حل کند یا آن را تحریم می‌کنند. برخی از افراد، درخواست‌هایی را به‌صورت آنلاین برای اعمال فشار به سامسونگ برای استفاده از پردازنده‌های کوالکام در گوشی‌های پرچم‌دار امسال اعلام کردند.

امروزه، پردازنده کوالکام اسنپدراگون 888 که در سامسونگ گلکسی S21s بکار رفته است، عملکرد کلی بهتری را در مقایسه با اگزینوس 2100 داشته است. با این حال، سامسونگ در کاهش شکاف بزرگ عملکردی بین پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس در سال‌های گذشته موفق‌تر بوده است. شاید اولتیماتوم صادر شده توسط کاربران اگزینوس سامسونگ مؤثر بوده است.

اسنپدراگون یا اگزینوس کدام بهتر است؟

موضوع مهم این است که سامسونگ تا سال گذشته از هسته‌های CPU سفارشی با کد Mongoose در SoCهای پرچم‌دار خود استفاده می‌کرد. هسته Mongoose که بر اساس معماری ARM است، از نظر عملکرد از هسته‌های A7X ARM قدیمی‌تر است. با این حال، از سال 2021 سامسونگ تصمیم گرفت هسته Mongoose را کنار بگذارد و به پروژه ARM CxC (برای پردازنده‌های پرچم‌دار خود) ملحق شود که کوالکام نیز یکی از ذینفعان آن است.

اولین پردازنده عملکرد محوری که از پروژه CxC بیرون آمد، به نام ARM Cortex X1 شناخته می‌شود و هر دو اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 از آن استفاده می‌کنند. در واقع، نسل کنونی پردازنده‌های پرچم‌دار اگزینوس و کوالکام شباهت‌های زیادی دارند، زیرا بر اساس ریزمعماری یکسانی ساخته شده‌اند. این امر، باعث شده که اگزینوس از نظر عملکرد CPU تا حدودی به کوالکام برسد.

با این حال، یکی از زمینه‌هایی که سامسونگ حتی با Exynos 2100، هنوز در آن عقب افتاده، بخش گرافیک است. به این دلیل که اگزینوس از پردازنده گرافیکی ARMs Mali G78 برای گرافیک استفاده می‌کند، در حالی که کوالکام از Adreno 660 استفاده می‌کند که به خاطر عملکرد بهترش معروف شده است. اما سامسونگ برای مقابله با این موضوع، یک امتیاز مثبت در آستین خود دارد.

تفاوت پردازنده اگزینوس و اسنپ دراگون

در سال 2019، سامسونگ از همکاری با AMD برای آوردن پردازنده‌های گرافیکی موبایل به تراشه‌های اگزینوس سامسونگ خبر داد. در سال 2021 درست قبل از عرضه گلکسی اس 21، سامسونگ اعلام کرد که اولین پردازنده گرافیکی که حاصل همکاری سامسونگ و AMD بوده، در دست توسعه است. اگر معیارهای فاش شده، همان عملکردی باشد که انتظار داریم، می‌تواند به هیولایی تبدیل شود که نه تنها پردازنده گرافیکی Adreno کوالکام، بلکه حتی پردازنده گرافیکی سفارشی قدرتمند اپل که درA14 Bionic SoC کاربرد دارند را نیز از رده خارج کند.

هنوز خیلی زود است که پیش‌بینی کنیم، اما می‌توان حدس زد که نسل بعدی پردازنده‌های پرچم‌دار سامسونگ، از نظر عملکرد همسان و مشابه اسنپ‌دراگون رقیب باشد و حتی ممکن است از آن پیشی بگیرد. اگر واقعاً این اتفاق بیفتد، این یک جهش بزرگ به نفع سامسونگ خواهد بود و برای میلیون‌ها کاربر اگزینوس که چندین سال است مجبورند محصولی با کیفیت پایین‌تر را تحمل کنند، خبر خوبی خواهد بود. امید ما به آینده‌ای است که مصرف‌کنندگان دیگر نگران انتخاب بین پردازنده Exynos یا Snapdragon در پرچم‌داران سامسونگ نباشند.

منابع:

nextpit

androidauthority

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا